Algemene voorwaarden

Tot stand gekomen op 12 december 2022.
Algemene Voorwaarden MODACO, ingeschreven bij de KvK onder nummer 88148505.

Artikel 1: Definities
In deze algemene voorwaarden worden onderstaande termen met de daarnaast genoemde betekenis gebruikt, tenzij anders is aangegeven.


Opdrachtnemer: MODACO
Opdrachtgever: de wederpartij van de opdrachtnemer
Overeenkomst: elke afspraak tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer tot het verlenen van Diensten door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever.
Diensten: alle door Opdrachtnemer verrichte Diensten die worden uitgevoerd in het kader van een opdracht. Dit betreft onder meer maar niet beperkt tot, creatief en communicatief advies en alle werkzaamheden vallende onder het MODACO Abonnement.

Artikel 2: Algemeen
2.1  Deze Algemene Voorwaarden gelden voor alle offertes, abonnementen, werkzaamheden en overeenkomsten gesloten tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever, tenzij van deze Algemene Voorwaarden door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2.2  Deze voorwaarden zijn ook van toepassing op opdrachten met opdrachtnemer, waarbij derden betrokken worden.
2.3  Eventuele inkoop- of andere algemene voorwaarden van Opdrachtgever zijn niet van toepassing, tenzij Opdrachtnemer deze schriftelijk heeft aanvaard.
2.4  Als één of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden vervallen, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing. Partijen zullen in dat geval overleg plegen om vervangende bepalingen overeen te komen, waarbij voor zover mogelijk van het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling wordt uitgegaan.


Artikel 3: Totstandkoming overeenkomst

3.1  Aan een oriënterend gesprek zijn geen kosten verbonden.
3.2  Offertes van opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door opdrachtgever is gegeven. Opdrachtgever staat ervoor in dat hij naar beste weten alle voor de opzet, uitvoering en afronding van de opdracht essentiële informatie heeft gegeven.
3.3  De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend en 30 dagen geldig, tenzij anders is aangegeven.
3.4  Opdrachtnemer is alleen aan de offertes gebonden als de aanvaarding ervan, door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd, tenzij anders is aangegeven. Opdrachtnemer heeft het recht om het aanbod binnen 2 werkdagen na het aanvaarden hiervan door Opdrachtgever te herroepen.
3.5  De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW
3.6  Alle in de offerte van Opdrachtnemer genoemde prijzen zijn onder voorbehoud van type- en rekenfouten.
3.7  Indien in de offerte wordt verwezen naar het MODACO abonnement, dan vallen hier alle werkzaamheden onder zoals benoemd op https://www.modaco.nl/abonnement. Indien specifieke werkzaamheden niet van toepassing zijn of werkzaamheden toegevoegd worden in het abonnement, zal dit te alle tijden schriftelijk worden beschreven in de offerte, dan wel de Overeenkomst.
3.8  Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.


Artikel 4 Uitvoering overeenkomst/abonnement

4.1  Opdrachtnemer voert de werkzaamheden uit in het kader van de opdracht, naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen.
4.2  Opdrachtgever verstrekt opdrachtnemer tijdig alle documenten, informatie en contacten, die nodig zijn voor een goede uitvoering van de opdracht.
4.3  Opdrachtgever garandeert dat de aangeleverde bronmaterialen rechten vrij zijn en gebruikt mogen worden door Opdrachtnemer voor de overeengekomen Werkzaamheden.
4.4  Voor zover voor een goede uitvoering van de opdracht nodig is, heeft opdrachtnemer het recht (delen van) het werk door derden te laten uitvoeren. Hij doet dit in overleg met opdrachtgever en zal zijn uiterste best doen om de overeengekomen verplichtingen en kwaliteit te bereiken.
4.5  Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de werkzaamheden die door derden worden verricht, voor zover deze zelf een overeenkomst met opdrachtgever zijn aangegaan.
4.6  Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan doordat hij is uitgegaan van door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij de onjuistheid of onvolledigheid van de gegevens hem bekend hoorden te zijn.


Artikel 5 Wijziging overeenkomst of meerwerk

5.1  Indien door wensen van Opdrachtgever, die door Opdrachtnemer redelijkerwijs als wijziging of aanvulling op het gestelde in de offerte dan wel het Abonnement of de Overeenkomst kunnen worden beschouwd, de hoeveelheid werkzaamheden die Opdrachtnemer op grond hiervan dient te verrichten toeneemt, dan is er sprake van meerwerk. Dit zal afzonderlijk in rekening gebracht worden.
5.2  Indien een vast Honorarium, bedrag en/of tarief is overeengekomen, zal Opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst van invloed is op de prijs. Hierbij zal Opdrachtnemer, indien gewenst en mogelijk, vooraf een prijsopgave aanbieden.


Artikel 6 Duur van het contract

6.1   Opdrachtnemer behartigt de belangen van de opdrachtgever binnen de grenzen van de verstrekte opdracht.
6.2  De Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer in de vorm van het MODACO Abonnement wordt aangegaan voor twee termijnen á zes maanden, wat neerkomt op één jaar. De termijn kan afwijken indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
6.3  Bij aanvang Overeenkomst wordt een termijn afgesproken waarin Modaco werkzaamheden uitoefent – in velen gevallen zes maanden – waarbij voor Opdrachtgever een opzeggingstermijn geldt van één maand voor afloop van de Overeenkomst, tenzij anders is overeengekomen.
6.4  De Overeenkomt tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer in de vorm van het Modaco Abonnement wordt jaarlijks tussen beide partijen geëvalueerd en niet stilzwijgend verlengd. In overleg wordt het Abonnement, eventueel in aangepaste vorm, verlengd voor wederom twee termijnen á 6 maanden.


Artikel 7 Tarieven en prijswijzigingen

7.1   Bedragen zijn exclusief BTW.
7.2  Wanneer partijen niet schriftelijk anders zijn overeengekomen, geldt een vast bedrag voor alle werkzaamheden overeengekomen in het Abonnement. Wanneer de opdracht of werkzaamheden hiervan afwijken, hanteert Opdrachtnemer een uurtarief van € 85,- per uur.
7.3  Binnen het Abonnement zijn alle kosten inbegrepen van administratieve werkzaamheden, telefoonkosten en reis- en verblijfkosten.
7.4  Indien naast het Abonnement, in overeenstemming met de opdrachtgever, extra werkzaamheden worden uitgevoerd, is Opdrachtnemer gerechtigd reis- en verblijfkosten te declareren.
7.5  Opdrachtnemer mag bij jaar-overschrijdende werkzaamheden – zonder voorafgaande schriftelijke mededeling – per 1 januari van ieder kalenderjaar of per ingangsdatum van het Abonnement, het in de Offerte, de Overeenkomst of Abonnement overeengekomen tarief verhogen met maximaal het door het CBS verstrekte percentage van de inflatie in het voorgaande jaar. Bij prijsstijging buiten de inflatie om mag Opdrachtnemer de tarieven ook verhogen. Opdrachtgever mag de opdracht annuleren bij een jaarlijkse verhoging van meer dan 10%. Hij mag dit niet, wanneer de verhoging voortvloeit uit de wet.
7.6  Gaat opdrachtgever niet akkoord met de door Opdrachtnemer geplande verhoging van meer dan 10%, dan kan hij binnen twee weken na de kennisgeving ervan, de opdracht schriftelijk annuleren per de in de kennisgeving van opdrachtnemer genoemde ingangsdatum van de verhoging.
7.7  Indien Opdrachtnemer het voornemen heeft de tarieven te wijzigen, stelt zij de opdrachtgever zo spoedig mogelijk op de hoogte, inclusief de ingangsdatum en de verhoging.


Artikel 8 Betalingsvoorwaarden

8.1   Betaling dient te geschieden 14 dagen na de factuurdatum, tenzij anders is overeengekomen.
8.2  Bij afname van het Abonnement, zal facturatie in 2 termijnen á zes maanden plaatsvinden. Indien van deze betaaltermijnen wordt afgeweken, zal dit schriftelijk worden bevestigd in de Overeenkomst.
8.3  Na de vervaldatum is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en heeft opdrachtnemer het recht de wettelijke rente te berekenen. Opdrachtgever berekent de rente over het te betalen bedrag vanaf het moment dat opdrachtgever verzuim is, totdat het bedrag volledig is betaald.
8.4  In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van opdrachtgever, zijn de vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
8.5  Bij het niet nakomen van de verplichtingen door Opdrachtgever, zijn alle kosten die zijn gemaakt om te kunnen vorderen voor opdrachtgever, zowel de gerechtelijke als de buitenrechtelijke, waarbij deze laatste kosten tenminste 15% bedragen van hoogte van de uitstaande vordering(en)


Artikel 9 Incassokosten

9.1  Indien de Opdrachtgever de vordering niet tijdig voldoet zal Opdrachtnemer, na twee schriftelijke aanmaningen, zijn vordering ter incasso uit handen geven conform het bepaalde in de volgende twee (a, b) bepalingen.
9.1.1  Ingeval er buitengerechtelijke kosten moeten worden gemaakt om de openstaande vordering op Opdrachtgever te incasseren maakt Opdrachtnemer aanspraak op buitengerechtelijke incassokosten van 15% van de verschuldigde hoofdsom, met een minimum van € 125,00.
9.1.2  Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om (aanvullende) zekerheidsstelling te verlangen in de vorm van (bijvoorbeeld) een waarborgsom, een borgstelling of bankgarantie.


Artikel 10 Intellectueel eigendomsrechten

10.1   Opdrachtnemer is rechthebbende op de intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de door haar - in het kader van de Overeenkomst - aan Opdrachtgever verstrekte of - in het kader van deze Overeenkomst - gebruikte Werken en/of Diensten.
10.2  Opdrachtgever mag zonder uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer geen gebruik maken van deze Werken en/of Diensten waarvan Opdrachtnemer rechthebbende is ten aanzien van de intellectuele eigendomsrechten, anders dan ten behoeve van de Overeenkomst.
10.3  Opdrachtnemer is gerechtigd om de door de uitvoering van de werkzaamheden verkregen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht en mits niet te herleiden tot individuele Opdrachtgevers.


Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud

11.1  Alle door Opdrachtnemer in het kader van de Overeenkomst geleverde Diensten en/of Werken blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat de Opdrachtgever alle verplichtingen uit de met Opdrachtnemer gesloten Overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.
11.2  Door Opdrachtnemer geleverde Diensten en/of Werken, die ingevolge lid 1 van dit artikel onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet worden doorverkocht en mogen nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. Opdrachtnemer is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende Diensten en/of Werken te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
11.3  Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van Opdrachtnemer veilig te stellen.
11.4  Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Diensten en/of Werken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is Opdrachtgever verplicht om Opdrachtnemer daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.


Artikel 12 Ontbinding

12.1  Indien de Opdrachtgever een verplichting uit de Overeenkomst niet, niet volledig, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is Opdrachtnemer bevoegd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, tenzij de tekortkoming gezien haar geringe betekenis de ontbinding niet rechtvaardigt.
12.2  Ontbinding geschiedt door middel van schriftelijke kennisgeving zonder rechterlijke tussenkomst.
12.3  Indien de Overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
12.4  Indien Opdrachtnemer de overeenkomst op grond van de voorgaande gronden ontbindt, is Opdrachtnemer niet aansprakelijk voor enigerlei kosten of schadevergoeding.
12.5  Indien de ontbinding is toe te rekenen aan de Opdrachtgever, is de Opdrachtgever aansprakelijk voor de door Opdrachtnemer geleden schade.


Artikel 13 Aansprakelijkheid

13.1   Voor aanvaarde opdrachten heeft opdrachtnemer een inspanningsverplichting.
13.2  Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, ontstaan doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens, dan wel als de Opdrachtgever het prototype, ontwerp, voorstel o.i.d. heeft goedgekeurd.
13.3  Opdrachtnemer is gerechtigd uitvoering van de verzending op te schorten indien zij tijdens de uitvoering klachten ontvangt van ontvangers met de strekking dat deze berichten zonder toestemming verzonden zouden zijn. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventuele schade die Opdrachtgever hierdoor mocht lijden.
13.4  Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.


Artikel 14 Geheimhouding

14.1  Zowel opdrachtnemer als opdrachtgever zijn verplicht om gedurende de looptijd en na beëindiging van de Overeenkomst geheimhouding te betrachten over alle feiten en bijzonderheden betreffende de onderneming waarvan hij of zij weet of redelijkerwijze kan vermoeden dat deze vertrouwelijk zijn. Deze geheimhoudingsplicht omvat tevens alle gegevens van de werknemers, cliënten en andere relaties waarvan uit hoofde van de Opdracht kennis is genomen.
14.2  Opdrachtnemer bewerkstelligt dat zijn werknemers en derden die door hem bij een opdracht worden ingeschakeld zich eveneens conformeren aan de vertrouwelijkheid.
14.3  Deze verplichtingen blijven ook bestaan na beëindiging van de Overeenkomst om welke reden dan ook, en wel voor zolang als de verstrekkende partij redelijkerwijs aanspraak kan maken op het vertrouwelijke karakter van de informatie.


Artikel 15 Intellectuele eigendom en auteursrechten

Opdrachtnemer behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem
toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. Opdrachtnemer heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voorzover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de Opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.


Artikel 16 Geschillen

16.1  In geval van geschillen die voortkomen uit deze overeenkomst of uit daarop voortbouwende overeenkomsten, zullen partijen proberen deze in eerste instantie onderling op te lossen.
16.2 Blijkt het onmogelijk een dergelijk geschil onderling op te lossen, dan zal het geschil worden beslecht door de bevoegde rechter.


Artikel 17 Toepasselijk recht

Op elke opdracht tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is het Nederlands recht van toepassing. Ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of wanneer opdrachtgever in het buitenland woont of is gevestigd.


Artikel 18 Vindplaats

Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel waar opdrachtnemer staat ingeschreven onder het nummer 88148505.

 

© Copyright - MODACO